Subiektywne podsumowanie roku 2011

Widziałam na wielu blogach statystyki i podsumowania roku, postanowiłam zamieścić również swoje, ale trochę inne – takie po mojemu 🙂 W tym roku przeczytałam 53 książki, zatem zmieściłam się w akcji 52 książek, którą obserwowałam. Przyznaję, że nie jest to dla mnie liczba powalająca i wiem, że czas na czytanie skutecznie odbiera mi komputer i konsola. Już dawno przyznałam się (przy okazji recenzji „Wybuchających beczek”), że jestem nałogowym graczem i nie mam zamiaru tego zmieniać 🙂 Gry często przynoszą mi tyle samo radości, co książki, więc po co to zmieniać? 🙂

Aby jednak nie zanudzać statystykami,uznałam, że zamieszczę moją subiektywną listę 10 najlepszych książek, jakie przeczytałam w 2011 – podkreślam, jakie przeczytałam, więc data wydania nie ma znaczenia! Część książek zrecenzowałam na blogu, części nie miałam okazji, bo bloga założyłam w lipcu, ale krótko uzasadnię mój wybór 🙂

  10. Nell Anna Rybkowska (kliknięcie na tytuł przeniesie do recenzji)

Co prawda wystawiłam książce ocenę 4,5, ale zrobiła na mnie tak duże wrażenie, że wciąż myślę o tej historii. Postaci Nell i Willa wracają w moich myślach i często wymyślam inne zakończenia tej fabuły 🙂 Rybkowska napisała fantastyczną powieść na kontrowersyjny temat, który uchwyciła bez zbędnych schematów i stereotypów – za to wielki plus ode mnie. Jest to książka, którą polecam znajomym i myślę, że warto po nią sięgnąć. Ja nie mogę się doczekać, aż w końcu kupię kontynuację losów Nell i Willa 🙂

9. Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem Oliver Sacks

Ta książka to zbiór naukowych artykułów na temat urazów (uszkodzeń) mózgu ludzkiego i dziwnych następstw jakie powodują te urazy. Jednak niech was nie odstraszy stwierdzenie „naukowy artykuł”, bo Sacks jest w stanie przedstawić najtrudniejszy przypadek w łatwej i ciekawej formie, a przypadki, które wybrał są bardzo niecodzienne (delikatnie mówiąc). Książka skłania do refleksji na temat ludzkiej psychiki i możliwości naszych mózgów, których nawet nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić.

8. Nieświadome błędy naszego życia Chitra Banerjee Divakaruni

Zbiór opowiadań Divakaruni był dla mnie mocnym przeżyciem. Ta autorka indyjskiego pochodzenia przedstawia tutaj różne historie kobiet rozdartych pomiędzy kulturami Indii i USA. Opowiadania są niezwykle poruszające i bardzo subtelne. Cenie ogromnie książki Divakaruni i polecam każdą jedną 🙂 Jednak myślę, że największym sprawdzianem umiejętności pisarza są opowiadania, bo trudno zamknąć dobrą historię na kilku kartkach – Divakaruni zrobiła to znakomicie.

  7. Łąka umarłych Marcin Pilis

Z wielką przyjemnością umieszczam na liście aż dwie polskie książki, co tylko poświadcza jak dobrych pisarzy mamy w kraju. Pilis podjął się bardzo trudnego tematu – sytuacji Żydów w Polsce podczas II wojny światowej. Nie upiększał swojej historii, ale też nie przesadzał w jej dosadności. Łąkę… czyta się miejscami jak wciągający kryminał, innym razem jak wstrząsający dramat. Fantastyczna książka, która wyzwala mnóstwo emocji i nie pozwala łatwo o sobie zapomnieć.

 

  6. Gra o tron George R.R. Martin

Moja przygoda z serią Pieśni Lodu i Ognia zaczęła się właśnie w tym roku i jestem nią urzeczona 🙂 Precyzyjnie stworzony świat, autentyczni bohaterowie, których można lubić bądź nie. Rozmach tej historii jest niesamowity. Doskonale się bawiłam podczas lektury każdego kolejnego tomu, ale wyróżniam oczywiście tom pierwszy, bo chociaż miałam zawrót głowy przez pierwsze 100 stron, to będę zachęcać na wszystkie sposoby, żeby czytać Martina, bo warto!

 

  5. Droga Cormac McCarthy

Niesamowita i przerażająca książka. Droga to opis świata po jakiejś wielkiej katastrofie (nigdzie w książce nie znajdziemy dokładnego opisu, co się stało) i zachowania ludzi, które jest tym bardziej przerażające, że całkiem prawdopodobne. Fabuła koncentruje się wokół ojca i syna, którzy uciekają na południe przed zimą. Narracja jest ascetyczna, dialogi nie są w tekście zaznaczane, co trochę utrudnia odbiór, ale da się zrozumieć, kto co mówi. Ta książka bardzo mocna wbiła się w moją pamięć i nawet teraz nie mogę przestać myśleć o tej historii, mimo że czytałam ją w styczniu, prawie równy rok temu.

 

  4. Gra Endera Orson Scott Card

O tej książce nie chcę na razie za dużo pisać, bo po Nowym Roku zamieszczę jej recenzję. Zachwyciła mnie opowiadana historia i styl Carda. Nie jestem wielką fanką science-fiction, ale Gra Endera to bardzo dobra książka i wszystko wydawało się tam być na miejscu. Kto nie czytał, niech nadrobi 🙂

 

 

  3. Tysiąc wspaniałych słońc Khaled Hosseini

Kolejna świetna historia o kobietach w Afganistanie, a na dokładkę historia najnowsza tego kraju podana w przystępny sposób. Wzruszająca, pełna rozmachu opowieść. Polecam!

 

 

  2. Świadek Ilja Mitrofanow

Świadek to książka genialna pod wieloma względami. Fabuła jest dość przewrotna, bo z satyry na rządy ZSRR zmienia się na dramatyczną tragedię. Mocnym punktem jest fakt, że powieść mówi o historycznych wydarzeniach w Besarabii. Tłumaczenie stara się oddać oryginalny język powieści – nieistniejący dzisiaj dialekt rosyjski, i wykonał naprawdę dobrą pracę. Dodatkowo książka jest przepięknie wydana w formie starego zeszytu.

 

  1. Złodziejka książek Markus Zusak

Najlepszą książką, jaką przeczytałam w tym roku okazała się „Złodziejka książek”, która była wzruszająca. Napisana przepięknym językiem historia o wojnie, śmierci, przyjaźni. Dużym atutem jest uczynienie narratorem Śmierci. Jeśli ktoś jeszcze nie czytał, powinien szybko nadrobić 🙂

 

 

Uff… 🙂 To było moje Top10 roku 2011, zachęcam do tworzenia własnych list. Myślę, że takie podsumowanie byłoby bardzo ciekawe, szczególnie tych blogerów, którzy przeczytali niemożliwą ilość książek 🙂

Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam szczęśliwego Nowego Roku 🙂

1 komentarz

Filed under Książki, Prywatnie

One response to “Subiektywne podsumowanie roku 2011

  1. Cieszę się, że w zestawieniu nie zabrakło rodzimych autorów. W Nowym Roku życzę samych sukcesów, zrealizowania wszystkich postanowień noworocznych i spełnienia wszelkich marzeń czytelniczych 🙂
    Moc pozdrowień

Skomentuj

