„Historia burdeli” Monica Garcia Massaque

 

Wydawnictwo Bellona

Ilość stron: 165

Moja ocena: 4,5 / 6

 

 

 

„Historia burdeli” zaintrygowała mnie tytułem. Jak wiele jest książek o podobnej tematyce? Może i sporo, ale na pewno prawie nic w języku polskim. O prostytucji mówi się, że jest najstarszym zawodem świata i chyba każdy wie, że burdel z prostytucją jest wręcz nierozłączny. Czy to czyni go najstarszą instytucją świata? Może i nie najstarszą, ale na pewno jedną z najstarszych.

W tym przypadku nie ma sensu opisywać treści 😛 Autorka rozpoczyna swoją historię od starożytności i kończy w czasach współczesnych. Opisuje burdel – jego funkcje, wygląd, rolę przez wszystkie epoki. Muszę powiedzieć, że byłam zaskoczona, że autorka rozpoczęła od czasów mocno starożytnych, bo od cywilizacji Sunmerów i Bibilonu, i byłam szczerze zaskoczona, tym co opisała 😉 W książce wszystko skupia się wokół burdelu, ale ciężko przedstawić opowieść o burdelu i nie wspomnieć o prostytucji. Historia prostytucji toczy się równolegle, ale jest na drugim planie.

Książka bardzo mi się podobała. Nigdy nie zgłębiałam takiego tematu, dlatego czytałam z wielkim zaskoczeniem i zainteresowaniem. Mam jednak wrażenie, że nie wszystko zostało odpowiednio opisane. Niekiedy słynna burdelmama zostaje w zasadzie tylko wymieniona i nie wiemy, dlaczego stała się aż tak słynna. Autorka starała się wybrać, co ciekawsze anegdoty i historie i udało jej się to, ale czuję niedosyt po tej lekturze. Oczywiście nie jest celem tej książki dokładne opisanie zjawiska burdelów, a raczej szybki i lekkostrawny opis, który wyszedł świetnie. Dla osób takich jak ja, które chcą więcej jest podana bibliografia z poważnymi publikacjami, niestety nie zostały przetłumaczone na język polski.

Muszę powiedzieć, że książka została przepięknie wydana! Papier jest gruby i dobrej jakości, prawie na każdej stronie mamy jakąś ilustrację – najwięcej jest reprodukcji obrazów. W różowych ramkach mamy celne komentarze i dopowiedzenia do głównego tekstu. Aż miło mieć taką książkę na półce 🙂

Świetnie się bawiłam czytając i mój niedosyt to chyba najlepszy komplement dla autorki, która tak lekko, momentami zabawnie przedstawiła historię burdeli, że aż chce się wiedzieć więcej. To solidne opracowanie może dostarczyć rozrywki i porządnej dawki informacji. Polecam!

Za książkę dziękuję wydawnictwu Bellona!

2 Komentarze

Filed under Książki

2 responses to “„Historia burdeli” Monica Garcia Massaque

  1. No proszę, nie słyszałam o takim tytule, również nie spotkałam się nigdy z taką tematyką, ale jak widać, brzmi to wszystko bardzo ciekawie. Myślę, że warto poszerzać wiedzę na wielu polach i nie dziwię się, że polecasz tę książkę 🙂

  2. Pingback: “Historia eunuchów” Olivier de Marliave | Raj za rogiem

Skomentuj

