„Wampiry” Nigel Suckling

 

Wydawnictwo Bellona, 2012

Ilość stron: 270

Moja ocena: 5 / 6

 

 

Lubię wampiry. Jestem jednak wierna „klasycznemu wampirowi” z „Draculi” Brama Stokera i książek Anne Rice. Wizja pani Meyer nie przemawia do mnie. Dlatego z przyjemnością zagłębiłam się w historię wampira 🙂

Autor analizuje w książce fenomen wampiryzmu. Zaczyna od pokazania nam literackich realizacji tego motywu, ale skupia się właśnie na „Draculi” Brama Stokera. Następnie opisuje sam mit wampiryczny, jaki funkcjonował w ludowych wierzeniach i legendach. Znajdziemy tu bogaty opis wierzeń związanych ze śmiercią, opisy życia zmarłych według legend, mitów. Wiele z opowieści jest przytaczana dosłownie. Warto podkreślić, że autor nie ogranicza się do opisu wampiryzmu w Europie czy Ameryce. Dostaniemy równie bogaty opis wierzeń z Azji ( a w szczególności Chin) oraz Afryki. Z tej książki można dowiedzieć się, kim była lamia, Yaramayahoo czy Penanggalan.

Muszę przyznać, że autor zaskoczył mnie swoją rozległą wiedzą na temat wierzeń ludowych z całego świata dotyczących śmierci i demonów. Ciekawie było odkryć, jak wiele rodzajów wampirów istniało w wierzeniach poza tymi najbardziej rozpowszechnionymi w popkulturze. Autor opisał wampiry naprawdę solidnie i wyczerpująco, ale przy tym niezwykle przyjemnie czytało się książkę.

Książka ma 5 rozdziałów, każdy skupia się na innym aspekcie tematu. Najbardziej podobał mi się rozdział, w którym Suckling opisał ludzi, którzy sami mogliby pretendować do miana wampirów, wśród nich najsłynniejszego Wlada Palownika (hrabiego Draculę), który był inspiracją dla Stokera. Również przegląd demonów i sposoby ich zwalczania były zaskakujące. O ile sukuby i lamie były mi już wcześniej znane, to Penanggalan to czysta egzotyka. Plusem było również to, jak autor pokazywał przenikanie się wierzeń z różnych zakątków świata.

Dużą zaletą jest również wydanie książki bogato ilustrowane przez Bruce’a Pennington’a. Rysunki idealnie oddają klimat historiom, które snuje autor. Aż miło się czyta tak wydaną książkę 🙂

Książkę zdecydowanie polecam! To obowiązkowa pozycja dla wszystkich fanów wampirów oraz tych, którzy są ciekawi, w co wierzyli nasi przodkowie. Ja po lekturze mam ochotę rozsypać garść ryżu przed progiem, żeby ustrzec się demonów 🙂

Za książkę dziękuję wydawnictwu Bellona!

1 komentarz

Filed under Książki

One response to “„Wampiry” Nigel Suckling

  1. O, tej okładki jeszcze nie widziałam 😉 Jest zdecydowanie lepsza niż ta, która zdobi mój egzemplarz.
    Jeśli zaś chodzi o książkę to zgadza się, jest to pozycja obowiązkowa dla fanów wampirów – szczególnie tych złych i krwiożerczych. Mimo że momentami Suckling zanudzał, całość czytałam z zainteresowaniem 🙂

Skomentuj

