„Barca: Za kulisami najlepszej drużyny świata” Graham Hunter

 

Wydawnictwo SQN, 2012

Ilość stron: 381

 

 

 

Nie wiem, czy już wyznałam to na blogu, ale jestem fanką piłki nożnej i kocham FC Barcelonę 🙂 Na szczęście mogę powiedzieć, że żaden ze mnie sezonowy kibic, ponieważ jestem z Barcą 6 lat i zaczęłam im kibicować przed erą Guardioli. Wcześniej oglądałam mecze razem z tatą, ale nigdy nie wiązałam się z żadnym klubem. Miało to pewnie związek z tym, że nie miałam wtedy Internetu i ciężko było kibicować zespołowi, który widziało się raz na jakiś czas w Lidze Mistrzów. Mogę śmiało powiedzieć, że jestem wiernym cules i nie mogłam odpuścić przeczytania książki o moim ukochanym zespole.

Graham Hunter to dziennikarz sportowy, dla którego przez ostatnie 10 lat Barcelona była domem. Jest oficjalnym korespondentem UEFA, a podczas Mistrzostw Świata 2010 zajmował się reprezentacją Hiszpanii. Nie można było sobie wyobrazić lepszego człowieka do napisania książki o FC Barcelonie. Hunter zaczyna od opisania zwycięstwa na Wembley w 2011, kiedy Barca w pięknym stylu wygrała finał Ligii Mistrzów z Manchesterem United, by przeanalizować jak drużyna Pepa Guardioli wspięła się na piłkarski szczyt.

Z ogromną przyjemnością czytałam książkę Huntera. W każdym rozdziale skupia się on na jednym aspekcie. I tak poznamy historię kilku piłkarzy, bez których chyba nikt nie wyobraża sobie teraz Barcelony jak: Xavi, Iniesta, Messi, Puyol, dowiemy się co nieco o samym Guardioli, o prezesach Barcelony na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, o La Masii. Dlaczego Hunter cofa się tak daleko w przeszłość, skoro miał tylko pokazać, jak Barcelona dostała się na Wembley? Ponieważ to nie tylko zasługa geniuszu Pepa Guardioli, ale również rewelacyjnego szkolenia młodzieży w szkółce piłkarskiej Barcelony, to Johan Cryuff, który wprowadził zmiany w polityce Barcelony i systemie szkolenia (i którego każdy kibic Barcy powinien kojarzyć).

Hunter na kartach książki posiłkuje się wypowiedziami wielu osób związanych teraz lub w przeszłości z klubem, dziennikarzy sportowych. Dodatkowo wydaje się bardzo przenikliwy i podobały mi się niektóre z jego obserwacji i wniosków, jakie pokazał. Książkę czyta się rewelacyjnie! Nie mogłam się oderwać. Hunter ma naprawdę przyjemny styl pisania, jest bezpośredni i czasem czułam, jakby siedział obok mnie i to wszystko opowiadał. Dobrze mi się czytało również, dlatego że wiele z sytuacji i spraw, które opisane zostały w książce, sama obserwowałam. W pewnych sprawach Hunter pozwolił mi odświeżyć sobie pamięć, a na inne rzucał nowe światło.

Muszę jeszcze dodać, że książka jest genialnie wydana! Zdarzają się drobne literówki i błędy, ale nie ma ich tak wiele, żeby psuły radość z czytania. Za to oprawa graficzna – bajka! W środku można znaleźć zdjęcia, ładne grafiki otwierające rozdziały. Taką książkę aż chce się mieć na półce 🙂

Książka była dla mnie rewelacyjna! Dla każdego fana Barcelony to pozycja obowiązkowa. Nowi fani poznają fakty z historii klubu, które muszą znać, żeby dumnie zwać się cules, fani ze stażem i tak znajdą tu fakty, o których nie mieli pojęcia albo przynajmniej inne spojrzenie na wiele kwestii. Polecam również tym, którzy po prostu kochają piłkę nożną, ponieważ Barcelona, jaką opisuje Graham Hunter to najlepszy zespół świata, być może najlepszy w historii, o czym świadczą wypowiedzi wielu ważnych ludzi futbolu. Jakby nie było, warto udać się z Hunterem w podróż za kulisy FC Barcelony!

Za książkę dziękuję wydawnictwu Sine Qua Non!

3 Komentarze

Filed under Książki

3 responses to “„Barca: Za kulisami najlepszej drużyny świata” Graham Hunter

  1. Polecam serię „Futbolowa Literatura” na moim blogu. Jestem pewien, że znajdziesz w niej coś dla siebie 🙂 Pozdrawiam
    http://dominosfootball.wordpress.com/category/futbolowa-literatura/

  2. iszkicownik

    Spotkałem się z tą książką w empiku, ale nie poniosła mnie za bardzo. Preferuję bardziej biografię piłkarzy niż całego klubu.

    • Trochę biografii też tutaj jest 🙂 Dla mnie lektura była rewelacyjna, bo wiele dowiedziałam się o klubie, czego nie wiedziałam, a myślę, że dobry fan Barcy powinien wiedzieć 🙂

Skomentuj

