„Oczarowanie” Donald Spoto

 

Wydawnictwo Dolnośląskie, 2009

Ilość stron: 266

 

 

 

 

Uwielbiam stare filmy i jestem wielką fanką Audrey Hepburn. Dlatego z przyjemnością sięgnęłam po biografię Audrey autorstwa Donalda Spoto. Z autorem książki miałam już wcześniej do czynienia podczas lektury biografii Marylin Monroe. którą napisał. To jeden z autorów biografii, o których wiem, że piszą ciekawie i powołują się na mnóstwo źródeł.

Książka koncentruje się na całym życiu Audrey Hepburn. Równie dokładnie jest opisane jej dzieciństwo, kariera filmowa i działalność dla UNICEF-u. To duży plus dla autora, który nie skupiał się tylko na jednym aspekcie życia Audrey. W książce pokazał niezwykłą osobowość tej wspaniałej kobiety, która do samego końca pozostała pełna pokory i skromności. Pomimo niezwykłej kariery filmowej Audery zawsze powtarzała, jak wiele jeszcze musi się nauczyć o grze aktorskiej. Ostatnie lata swojego życia poświęciła na rzecz UNICEF-u. Jeździła po całym świecie, widziała na własne oczy kraje owładnięte wojną domową, głodujące dzieci i wykorzystywała swoją sławę najlepiej jak umiała, żeby nagłośnić te sprawy.

Audrey, jaką pokazał Spoto, wywarła na mnie ogromne wrażenie. Autorowi należą się barwa, ponieważ potrafił pokazać w tej biografii kobietę z krwi i kości. Dużo miejsca zajęły, co oczywiste filmy Hepburn. Przynaję, że nie wszystkie widziałam, ale kilka mam ochotę obejrzeć po tym, co opisał Spoto. Myślę, że warto podejść do tej książki znając (przynajmniej) te najważniejsze filmy Audrey jak np. „Śniadanie u Tiffany’ego”, „Rzymskie wakacje”, „Historię zakonnicy”. Na kartach książki autor zdradza fabuły filmów i jeśli ktoś nie chce sobie psuć seansu to powinien najpierw trochę pooglądać 🙂 Jednocześnie nie uważam tego za wadę tej powieści. Spoto przy każdym filmie opisywał reakcje publiczności i krytyków na filmy i ciężko by mu to przychodziło bez opisanie, kogo Audrey grała.

„Oczarowanie” to bardzo dobra biografia fascynującej kobiety. Donald Spoto ma ogromny talent do pisania biografii. Cytuje mnóstwo osób, przywołuje fragmenty artykułów, wywiadów i listów. Nawet nie chcę sobie wyobrażać ilości pracy, jaką musiał włożyć w przygotowania do pisania. Polecam książkę fanom Audrey, starych filmów, ale również osobom, które lubią czytać biografie. Audrey Hepburn była naprawdę niesamowitą kobietą – nie tylko gwiazdą filmową i ikoną stylu, ale również matką, ambasadorką UNICEF-u. Dzisiaj jest ikoną popkultury. Naprawdę warto coś o niej wiedzieć!

3 komentarze

Filed under Książki

3 responses to “„Oczarowanie” Donald Spoto

  1. Jak tu nie pisać dobrze o takiej kobiecie? 😀 Również ją uwielbiam (właśnie mam zamiar oglądać „Zabawną buzię”, zapowiada się super), a na „Oczarowanie” poluję od jakiegoś czasu :))

    PS. Co do Marianny z ” Upalnego lata…”, ja jestem jej rówieśniczką, ale i tak nie byłam w stanie polubić tej dziewczyny… 🙂

  2. W pełni się zgadzam – Spoto to świetny biograf, który pokazuje człowieka i jego życie, a nie bawi się w wyciąganie brudów, wyszukiwanie skandali oraz psucie dobrego imienia gwiazd. A Audrey była, jest i będzie ikoną dla mnie pod każdym względem 😀

  3. Mam wielkie pragnienie zapoznać się z tą książką, a ilekroć widzę jej recenzję na blogach, tym moja potrzeba zakupu się wzmaga:) Muszę, muszę, muszę ją mieć! Jestem ciekawa jak przedstawiona została Audrey i jak ja ją odbiorę;)

Skomentuj

