„Elyria. Polowanie na czarownice” Brigitte Melzer

Wydawnictwo Świat Książki, 2012

Ilość stron: 319

 

 

 

Lubię sięgać po fantastykę, więc kiedy w nowościach Świata Książki zobaczyłam pozycję opisywaną jako „wyborną powieść z gatunku fantasy”, bez wahania o nią poprosiłam. Przeczytałam chyba w dwa dni i teraz mam problem, jak ocenić tę książkę.

Elyria jest osiemnastoletnią córką przywódcy trupy komediantów, która niesłusznie oskarżona zostaje o kradzież i trafia do więzienia. Tam widzi ją Najwyższy Łowca Czarownic, który na widok jej bursztynowych oczu przypomina sobie pewną przepowiednię. Rozkazuje zamknąć dziewczynę w więzieniu i postanawia za wszelką cenę dowiedzieć się, czy jest ona czarownicą tak jak podejrzewa. Los lubi płatać figle i Elyria rzeczywiście otrzyma magiczną moc, która zwiąże ją z pewnym wpływowym wojownikiem – Ardanem. Razem będą musieli stawić czoła swojemu przeznaczeniu.

Świat przedstawiony w powieści przypomina czasy średniowiecza, jednak istnieje tu magia, elfy oraz druidzi. Wszelkie przejawy magii są zwalczane przez Łowców Czarownic. Kiedyś świat ogarnięty był Wojną Mocy, podczas której starli się ze sobą magowie oraz demon zwany Czarnym Królem. Wykorzystując zamieszanie związane z walką Bractwo Oświeconych rozpuszczało plotki, że to sami magowie przyzwali demona. Ludzi nie trzeba było długo przekonywać i tuż po Wojnie Mocy, nastał Czas Oczyszczenia, kiedy to palono na stosach magów i druidów, niszczono stare miejsca kultów i zwalczano magię na wszystkie możliwe sposoby. Łowcy Czarownic, którzy kojarzą mi się z Inkwizycją, cały czas tropią magów i palą stosy. Jednak nikt nie zdaje sobie sprawy, że Czarny Król wcale nie został pokonany.

Tak mniej więcej wygląda fabuła i świat powieści. Muszę przyznać, że chociaż te pomysły nie są odkrywcze bardzo dobrze się sprawdziły w książce. Już po dwóch pierwszych rozdziałach byłam w stanie się połapać w historii i organizacji świata. To duży plus, biorąc pod uwagę, że „Elyria” nie jest serią, a tylko jedną powieścią. Nie ma tu również gąszczu bohaterów, więc szybko da się zrozumieć, kto jest kim. Bardzo podobał mi się wątek romansowy, który jest bardzo rozbudowany. Romans nie jest zaskakujący i pojawia się kilka schematów w jego przedstawieniu, ale mimo to świetnie się czytało o rozkwitającej miłości Elyrii.

Powieść nie jest idealna. Akcja toczy się dość nierówno i chyba stąd moje mieszane uczucia. W jednym rozdziale potrafi się dziać bardzo dużo, a w kolejnym jest spory przestój. Nie przekonała mnie też postać Creana (nie chcę dokładnie go opisywać, ponieważ musiałabym zdradzić sporo fabuły). Autorka miała świetny pomysł na wykorzystanie tej postaci, ale trochę niewykorzystany, bo zachowanie Creana nie jest zbyt wiarygodne. Brakuje tej postaci pewnej głębi, którą na przykład ma Elyria albo Ardan.

Mimo drobnych niedociągnięć dobrze bawiłam się podczas tej lektury. To bardzo lekkie fantasy z fajnymi bohaterami i świetnym romansem w tle. Polecam, nawet jeśli ktoś nie jest wielkim fanem tego gatunku!

Za książkę dziękuję wydawnictwu Świat Książki!

6 Komentarzy

Filed under Książki

6 responses to “„Elyria. Polowanie na czarownice” Brigitte Melzer

  1. A ja z kolei przeciwnie – za fantastyką nie przepadam, ale opis tej książki mnie zainteresował. Szkoda tylko, że jest nierówna, no ale chyba można na to przymknąć oko? 😉

  2. S.

    Nie byłam przekonana, a teraz mimo błędów chcę przeczytać!

  3. Szczerze mówiąc nawet nie zwróciłam większej uwagi na tę książkę przy przeglądaniu listy nowości Świata Książki – to wszystko przez to, że ostatnio znajduję na niej zbyt wiele interesujących tytułów 😉 Ostatnio coraz rzadziej sięgam po tej gatunek, ale zawsze wracam do niego z prawdziwą przyjemnością 🙂

  4. Pingback: “Córka wiedźmy” Paula Brackston | Raj za rogiem

Skomentuj

