„Historia eunuchów” Olivier de Marliave

Wydawnictwo Bellona, 2012

Ilość stron: 237

 

 

 

 

To druga książka z serii opracowań historii obyczajów, z jaką się zetknęłam. Pierwszą była „Historia burdeli”, o której pisałam na blogu. Ze wzmiankami o eunuchach już się wcześniej zetknęłam wiele razy – przy okazji czytania o Cesarstwie Chin albo na zajęciach, kiedy mówiliśmy o włoskich kastratach. Jednak po lekturze tej książki mogę stwierdzić, że moja wiedza na ten temat była bardzo uboga.

Autor bardzo szeroko i ciekawie opisuje o kastracji i eunuchach na przestrzeni całego świata i od czasów najstarszych. Podróż zaczyna od Chin, gdzie eunuchowie służyli na dworze Cesarza i jako jedyny mężczyźni mogli pozostać po zmroku na terenie Zakazanego Miasta. Na początku autor pokazuje sylwetkę ostatniego chińskiego eunucha, żeby pokazać nam, jak to wszystko się zaczęło, a przynajmniej jakie są przypuszczenia. Dalej pokazuje miejsce eunuchów w hinduizmie, gdzie uznawani są za trzecią płeć. Ich rola na dworze osmańskim sprowadzała się głównie do służby w haremie, ale nie tylko, ponieważ z czasem dorobili się bardzo wysokiej pozycji, a niektórzy pełnili najwyższą władzę w Imperium. Nie zabrakło oczywiście włoskich kastratów cenionych za niezwykłe głosy. Historia kończy się w Rosji na opisach kastracji dokonywanej przez sektę skopców.

Autor koncentruje się na pokazaniu sylwetek największych i najciekawszych eunuchów. Mnóstwo w tej książce ciekawostek i anegdot, które czytałam z ogromną ciekawością. Nudziło mnie jedynie pokazywanie, jak zmniejszała lub zwiększała się ilość eunuchów na danym terenie w ciągu upływu lat. Na szczęście takich szczegółowych danych jest niewiele, ponieważ autor zdawał sobie sprawę, że nie tego oczekuje czytelnik. Najbardziej podobały mi się opisy eunuchów w Stambule i Imperium Osmańskim, ponieważ niewiele wiedziałam na ich temat, a i moja wiedza o haremach ograniczała się do wyobrażeń ludzi Zachodu (jak się okazało).

Książka napisana jest bardzo przystępnym językiem. Autor ma gawędziarski styl, który ułatwia odbiór tekstu i sprawia, że momentami ciężko się od tej książki oderwać. Niestety książki nie jest tak pięknie wydana, jak „Historia burdeli”, ale mam wrażenie, że jest tu znacznie więcej tekstu, a treść nie ustępuję poprzedniej „Historii…”, a to najważniejsze!

Naprawdę polecam „Historię eunuchów”, ponieważ to część historii, o której niewiele się mówi, a jest naprawdę intrygująca! Szczególnie w takim wydaniu 🙂

Za książkę dziękuję wydawnictwu Bellona!

1 komentarz

Filed under Książki

One response to “„Historia eunuchów” Olivier de Marliave

  1. Chętnie przeczytałabym historię burdeli, ale co do eunuchów to jeszcze się zastanowię. Sama tematyka mnie zbytnio nie ciekawi, ale te anegdotki i ciekawostki mnie zachęcają. Sama nie wiem…:)

Skomentuj

