„Cyrk nocy” Erin Morgenstern

 

Wydawnictwo Świat Książki, 2012

Ilość stron: 428

 

 

 

Jeszcze przed premierą tej książki Internet zalała fala bardzo pozytywnych recenzji, ale krótko po premierze zaczęły się pojawiać głosy, że książka jest całkiem przeciętna. W takich sytuacjach pozostaje jedno – sprawdzić samemu 🙂 Tak też zrobiłam i była to jedna z lepszych decyzji, jakie ostatnio podjęłam.

Pod koniec XIX wieku w różnych miejscach świata pojawia się niesamowite miejsce, które przyciąga rzesze ludzi – „Le Cirque des Reves”. W namiotach w czarno-białe pasy można obejrzeć najbardziej niesamowite rzeczy. W tej scenerii rozgrywa się również pojedynek pomiędzy dwójką magików, którzy od dzieciństwa byli do niego szkoleni, ale niewiele wiedzą o jego zasadach.

„Cyrk nocy” stał się jedną z moich ulubionych książek. Już nie pamiętam, kiedy ostatnio jakaś książka przemówiła do mnie aż tak. Porwała mnie historia, którą wykreowała Erin Morgenstern. Z zapartym tchem obserwowałam pojedynek i co chwilę zadawałam sobie pytanie, o co w nim chodzi. Oczarował mnie niesamowity klimat powieści. Uwiodła pokazana tak bezpretensjonalnie magia i niezwykłość. Ta książka to przepiękna baśń, budująca napięcie od pierwszej strony, mroczna, ale równocześnie pełna uroku i ciepła.

Podobał mi się klimat książki – mroczny, tajemniczy, uwodzicielski, eteryczny. Równie mocno podobała mi się ilość niedopowiedzeń i niedomówień na kartach, bo w „Cyrku nocy” wielu rzeczy musimy się sami domyślić, informacje poukrywane są pomiędzy wierszami. Autorka nie podaje nam tutaj jasnych odpowiedzi na tacy. Trzeba być uważnym czytelnikiem, ale równocześnie wiele miejsca jest zostawione dla naszej wyobraźni.

Bardzo rzadko mi się to ostatnio zdarza, ale myślę, że sięgnę „Cyrk nocy” ponownie. Jestem przekonana, że kolejny raz odbiorę tę historię inaczej, być może znajdę jakieś niuanse, które na początku mi umknęły. Polecam książkę każdemu bez wyjątku. Warto zagłębić się w ten świat pełen sekretów.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Świat Książki!

4 komentarze

Filed under Książki

4 responses to “„Cyrk nocy” Erin Morgenstern

  1. No i kolejna zachwalająca recenzja, no muszę, muszę przeczytać tę książkę!

  2. hmm…to jest jedna z tych książek koło których muszę „pochodzić” i się zastanowić czy sięz nią zapoznać…

  3. Jestem niezdecydowana na razie, ale bardziej skłaniam się ku przeczytaniu, bo też wychodzę z założenia, że na własnej skórze trzeba się przekonać o co tyle szumu 🙂

Skomentuj

