„Przegląd Końca Świata: Feed” Mira Grant

feed

 

Wydawnictwo SQN, 2012

Ilość stron: 469

1 tom w cyklu „Przegląd Końca Świata”

 

Zanim przejdę do mojego subiektywnego podsumowania roku, muszę napisać o jeszcze jednej książce, którą przeczytałam już jakiś czas temu i myślę, że ma pewne miejsce w mojej najlepszej dziesiątce roku. „Feed” to chyba odkrycie mojego roku! I mówię to ja – osoba, która nigdy nie poczuła klimatu zombie, wręcz go unikała. Jednak sposób w jaki Mira Grant podeszła do tematu to powiew świeżości.

Georgia i Shaun Mason są młodymi blogerami, którzy razem z przyjaciółką Buffy prowadzą stronę – Przegląd Końca Świata. Georgia zamieszcza newsy, Shaun drażni zombie i robi z tego materiały, a Buffy pisze wiersze, opowiadania i zajmuje się stroną techniczną. Ludzkość wymyśliła lek na raka, ale stworzyliśmy znacznie gorszą infekcję, przed którą nie ma ucieczki – stworzyliśmy zombie. Do głosu doszli blogerzy, którzy jako jedyni w mediach potrafili stanąć na wysokości zadania, kiedy rozpoczęła się „apokalipsa”. Georgia i Shaun znają tylko taki świat, mają po 20 lat i nie pamiętają innych czasów, chociaż ludzie w średnim wieku mają w pamięci pogodne czasy przed zombie. Blog rodzeństwa zostaje wybrany do relacjonowania kampanii prezydenckiej senatora Rymana, jako jedyni blogerzy w grupie prasowej. I to zmieni wszystko w ich życiu.

Mira Grant pokazała bardzo znajomy świat, w którym istnieją zombie, co odmieniło całe ludzkie życie. Problemem stały się kontakty z innymi ludźmi, spotkanie publiczne, a nawet wyjście do restauracji. Autorka zadbała, aby każdy najdrobniejszy szczegół do siebie pasował. Dowiemy się z książki bardzo szczegółowo, jak to się stało, że stworzona została infekcja zamieniająca ludzi w zombie. Skoro działa Internet, to czy mogło być inaczej? Wyjaśnienie, jakie serwuje nam „Feed” przekonało mnie. Mało tego – Mira Grant przekonała mnie, że świat po „zombie apokalipsie” właśnie tak może wyglądać!

Georgia i Shaun to świetne postaci, do których naprawdę się przywiązałam podczas lektury. Szczególnie do Georgii, która jest narratorką. Każdy rozdział jest dodatkowo zakończony fragmentem z bloga – Przegląd Końca Świata, co pozwala poznać bohaterów jeszcze lepiej. Uwielbiam celne uwagi Georgii, która jest wnikliwą obserwatorką swojej rzeczywistości i ma obsesję na punkcie prawdy. Sporo w książce polityki (co zrozumiałe, biorąc pod uwagę kampanię prezydencką w toku). Jednak wszystko napisane jest w przystępny sposób z komentarzami Georgii.

Jestem zachwycona tą książką! Fabuła jest bardzo przemyślana i dotyka dosyć uniwersalnych problemów. Grant opisuje zombie, ale jej opinie i diagnozy społeczne można bez problemów przełożyć na nasz świat. W jednej z recenzji pojawiło się zdanie, że to książka o nas samych i myślę, że to bardzo trafna opinia. Nie porwał mnie początek, w którym mamy wprowadzenie do całej historii, poznamy lepiej bohaterów, okoliczności. Ale kiedy fabuła rozkręca się nie mogłam się oderwać od lektury, a zakończenie mnie zelektryzowało! Chociaż „Przegląd Końca Świata” to pierwsza część tej historii autorka nie urywa w najciekawszym momencie, a daje nam pewne domknięcie historii, którą z pewnością podejmie część druga.

W ostatnich dniach roku mogę z całą pewnością powiedzieć, że „Przegląd Końca Świata” to dla mnie odkrycie i najbardziej oryginalna książka tego roku. Pod płaszczykiem horroru i zombie mamy tutaj dosyć uniwersalną historię o nas samych.

Polecam!

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu SQN!

3 komentarze

Filed under Książki

3 responses to “„Przegląd Końca Świata: Feed” Mira Grant

  1. Dosiak

    Refleksje nad kondycją naszego społeczeństwa ukryte pod postacią zombie to nic nowego, ale książka i tak mnie ciekawi 🙂

  2. Pingback: “Legenda: Rebeliant” Marie Lu | Raj za rogiem

  3. Pingback: “Czas Żniw” Samantha Shannon | Raj za rogiem

Skomentuj

