„Skąpiec” Molier

skąpiec

 

 

 

Właśnie skończyłam praktyki w gimnazjum i przyznaję, że kompletnie nie czytałam przez ten czas. Wracałam do domu tak zmęczona, że potrzebowałam mniej wymagających rozrywek. Zostałam jednak zmuszona do sięgnięcia po „Skąpca” Moliera, ponieważ moja opiekunka poprosiła, abym poprowadziła zajęcia dotyczące lektury w klasach 3. A co do samych praktyk muszę przyznać, że jestem miło zaskoczona, bo pracowało mi się o wiele lepiej z gimnazjalistami niż z uczniami szkoły podstawowej.

„Skąpiec” ma bardzo prostą fabułę, choć ciężko połapać się w relacjach bohaterów na początku. Tytułowy Skąpiec to Harpagon – sześćdziesięcioletni wdowiec, którego największą miłością są pieniądze. Główny bohater jest przedstawiony karykaturalnie jak to u Moliera, a ważnym wątkiem jest miłość. Dzieci Harpagona – Eliza i Kleant są zakochani, ale nie mogą sprzeciwić się woli ojca, który bardziej dba o zrobienie dobrego interesu na ślubach dzieci niż ich szczęściu. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, kiedy okazuje się, że nasz tytułowy Skąpiec pragnie ponownie wziąć ślub z wybranką swojego syna – Marianną.

Pomimo tylu lat „Skąpca” wciąż czyta się dobrze. Jest wiele sytuacji, które wywoływało mój śmiech, a i przesłanie jest nadal aktualne, bo cecha którą piętnuje Molier jest obecna i dzisiaj. Chętnie obejrzałabym „Skąpca” na scenie teatralnej, ale zamiast tego dopełniłam obraz oglądając film pod tym samym tytułem z Louisem de Funesem, który jest obłędny w roli Harpagona.

Jeśli ktoś nie zna „Skąpca” polecam zarówno komedię Moliera jak i film, a już najmocniej polecam wybranie się do teatru na sztukę 🙂

Dostałam kilka książek do recenzji, więc spodziewajcie się wkrótce kolejnych recenzji! I mam jeszcze zamiar ruszyć z nowym działem na blogu – zobaczycie 😉

Dodaj komentarz

Filed under Książki

Skomentuj

