„Dave Grohl. Oto moje (po)wołanie” Paul Brannigan

dave grohl

Wydawnictwo SQN, 2013

Ilość stron: 414

 

 

 

Jestem wielką fanką zarówno Nirvany jak i Foo Fighters, dlatego nie mogłam przejść obojętnie obok tej publikacji. Czytałam już wiele książek o samej Nirvanie i Cobainie, ale zwykle mało miejsca poświęcano tam Grohlowi, tym bardziej byłam zainteresowana biografią samego perkusisty.

Dave Grohl to postać nietuzinkowa, nazywany jest „najmilszym rockmenem pod słońcem”. Grał z najlepszymi muzykami rockowymi i w jednych z najlepszych kapel: Nirvanie, Quenns of the Stone Age. Założył Foo Fighters, które jest jednym z moich ulubionych zespołów. Ciężko pisać o Grohlu bez pewnego patosu, ale Branniganowi się to udało. Przeprowadził mnóstwo wywiadów na potrzeby książki, przez co biografia Grohla stała się tylko ciekawsza. Z książki „Oto moje (po)wołanie” wyłania się nie tyle miły rockmen, co zwykły facet, który robi to, co kocha i jest niesamowitym szczęściarzem, chociaż do wszystkiego doszedł ciężką pracą.

Właściwie książka Brannigana nie jest typową biografią. Z tej publikacji można wywnioskować, że autor kocha muzykę i uwielbia o niej opowiadać. Brannigan opowiada nie tylko historię jednego człowieka i zespołów, w których przyszło mu zagrać. Mówi o historii amerykańskiego punk rocka, którą trudno oderwać od osoby Dave’a, bo był mocno związany z tym ruchem. Przyznaję, że początek książki trochę mnie nudził, bo ciężko czyta się o muzyce, z którą nie miałam nigdy do czynienia. Z odwetem przyszedł mi youtube, który posiada nagrania (chyba) wszystkich zespołów, o których wspomina autor. Dzięki temu nie tylko lepiej poznałam postać Grohla, ale dostałam cenną lekcję muzyki rockowej.

Najciekawsze przyszło dla mnie, kiedy Brannigan doszedł do Nirvany. Wiele osób wspomina w recenzjach, że spodziewali się więcej o tym zespole, ale ja uważam, że było w sam raz. Nirvana to niezwykle istotny okres w życiu Grohla, ale musimy pamiętać, że ta przygoda trwała zaledwie kilka lat, a powstało już tyle publikacji o tym zespole, że trochę nie rozumiem skąd te oczekiwania. Dodatkowo Dave Grohl nie lubi mówić o Nirvanie i Cobainie, co już wielokrotnie podkreślał (mówi o tym również w książce). Fragmenty, w których Dave sam opowiada, jak bardzo przeżył śmierć przyjaciele były naprawdę wzruszające i była to dla mnie jedna z lepszych relacji o tamtych wydarzeniach, choć bardzo oszczędna.

Każdy kolejny rozdział sprawiał mi wielką radość, ponieważ opisywał Foo Fighters. Z przyjemnością czytałam o powstawaniu moich ulubionych piosenek. Warto było przejść przez historię punk rocka, aby doczekać solidnego opisu formowania się jednego z ważniejszych współczesnych zespołów rockowych.

Paul Brannigan stworzył świetną publikację o Grohlu i muzyce rockowej. Sięgnął do wielu wypowiedzi, cytował wywiady i oddawał głos ważnym dla historii osobom w stosownym czasie. Książki jest ciekawa i dobrze się ją czyta, a od połowy nie mogłam się oderwać. Warto przeczytać, bo Dave Grohl to jedna z ciekawszych osób sceny muzycznej, o której rzadko się mówi, gdyż broni on swojego życia prywatnego. Świetnym dopełnieniem dla książki jest film dokumentalny o Foo Figters, który powstał w podobnym okresie, co książka – „Foo Fighters: Back and Forth”. Polecam!

Za książkę dziękuję wydawnictwu SQN!

6 Komentarzy

Filed under Książki

6 responses to “„Dave Grohl. Oto moje (po)wołanie” Paul Brannigan

  1. Bardzo się cieszę, że w „This is a call” jest tak niewiele o Nirvanie. Martwiłam się, że pod przykrywką biografii Grohla autor będzie chciał odciąć kupony od przewałkowanej niemiłosiernie historii Kurta, Dave’a i Krista. Dzięki Twojej recenzji już wiem, że jest inaczej i już nie mogę się doczekać, aż dostanę tę książkę w swoje ręce:)

  2. Chyba teraz mamy jakiś wysyp książek o Grohlu, bo czekam właśnie na książkę „Dave Grohl. Nirvana & Foo Fighters”, zobaczymy czy mnie wciągnie, to może wtedy chwycę też po tą co Ty przeczytałaś 😉

  3. chyba się rozejrzę za książką.. lubie Grohla za to, że bierze udział w innych projektach jak QOSTA czy udziela się w Tenacious D…

Skomentuj

