„Sufi” Elif Shafak

sufi

Wydawnictwo Literackie, 2013

Ilość stron: 328

 

 

 

 

Bardzo trudno napisać recenzję takiej książki jak „Sufi”. Było to moje pierwsze spotkanie z Elif Shafak i na pewno nie ostatnie, bo książka przypadła mi do gustu, chociaż nie należy do najłatwiejszych w odbiorze.

Głównym bohaterem jest Pinhan o dwoistej naturze, który zamieszkuje pośród derwiszów, chcąc zrozumieć, kim naprawdę jest. Nie jest jednak częścią bractwa, co odkrywa boleśnie wraz z dojrzewaniem. Postanawia zatem wyruszyć w dalszą podróż, aby odnaleźć odpowiedzi na dręczące go pytania. Droga prowadzi go do Stambułu, gdzie mieszkańcy dzielnicy Akrep Arif cierpią z powodu niepowodzeń ze względu na obrażenie patrona dzielnicy i czekają aż ktoś rozwiąże ich problem.

Elif Shafak pokazuje w tej książce jak wielki ma talent gawędziarski, bo „Sufi” to powieść wielowątkowa, którą spaja postać głównego bohatera. Styl, jakim posługuje się autorka nieustannie przypominał mi Marqueza i jego „Sto lat samotności”, chociaż u niego ciężko wyróżnić jednego głównego bohatera. Jednak oboje przedstawiają nam historie pewnych zbiorowości. W „Sufim” są to derwisze, z którymi mieszka młody Pinhan oraz mieszkańcy dzielnicy Akrip Aref. Tych dwoje autorów łączy również realizm magiczny, ponieważ u Shafak wydarzenia baśniowe splatają się z tymi realnymi i tworzą nierozerwalną całość. Powoduje to, że książka ma naprawdę baśniowy charakter.

Dawno już nie czytałam takiej książki i na początku było dla mnie dużym szokiem, że fabuła jest tak „rozmyta”, jest tyle wątków i bohaterów, ale kiedy do tego przywykłam czytało mi się naprawdę dobrze. Shafak pokazuje też oblicze islamu zupełnie innego niż znamy, nie ma tutaj terrorystów ani szariatu, a religię, która jest pełna zrozumienia i miłości. Momentami „Sufi” staje się wręcz powieścią mistyczną. To książka o poszukiwaniu własnej drogi, tożsamości i akceptacji w świecie, który odrzuca wszystko, co inne.

Jestem pod dużym wrażeniem „Sufiego”, ale myślę, że to książka nie dla każdego. Radzę jednak spróbować i sprawdzić, bo warto 🙂

Za książkę dziękuję wydawnictwu Literackiemu!

4 komentarze

Filed under Książki

4 responses to “„Sufi” Elif Shafak

  1. Z pewnoscia sprawdze, bo mam w planach przeczytac w tym roku wszysktie ksiazki Shafak.

  2. Ja również zaczęłam swoją przygodę z Shafak od „Sufiego” i byłam/jestem tak zachwyconą tą książką, że sięgnęłam po kolejne tytuły. Przepięknego „Bękarta ze Stambułu”, rewelacyjne „Czarne mleko”, nietypowe jak na Shafak „Czterdzieści zasad miłości” i nieco słabsze, ale również piękne „Lustra Miasta”. Teraz czytam ostatnią z książek autorki, która została wydana w Polsce „Pchli Pałac”, podobno genialny, ale Shafak nie ma złych książek, pisze tak baśniowo, bajkowo, mistycznie, że nie sposób się oderwać. Polecam tę autorkę i zapraszam do mnie na lekturę recenzji jej pozostałych tytułów.

  3. Cieszę się, że książka przypadła Ci do gustu. Początkowo trudno „wczuć się” w klimat, ale z każdą kolejną stroną i książką jest łatwiej. To naprawdę dobra uczta literacka 😉

  4. Nie słyszałam o niej, ale wydaje się być ciekawa i godna uwagi 😉

Skomentuj

